Etikette

Bryllupsetikette

Bryllupsetikette

Det er mye man må huske på når man organiserer en bryllupsfest, og listen over skikker og tradisjoner er lang.

Vi gir gjerne råd om alt fra gaveåpning og rekkefølge på talene, til hva som kan skje etter at gjestene har reist seg fra bordet. Det finnes mye litteratur og informasjon på nett om skikk og bruk, her finner dere et lite utdrag som kan være en hjelp på veien.

KONTAKT OSS

Bordplassering

Hvordan løses bordplasseringen i et større bryllup? Hvor plasseres forlovere, besteforeldre og venner? Når man kjenner tradisjonene, blir jobben med bordplasseringen mye enklere.

  • icon

    Brudeparet plasseres ved siden av hverandre på bordets langside, bruden til høyre for brudgommen.

  • icon

    På den andre siden av bruden sitter hennes far, eller i dennes fravær, eldste familiemedlem. Brudens far har brudgommens mor til bords.

  • icon

    På den andre siden av brudgommen sitter brudens mor, og deretter brudgommens far.

  • icon

    For skilte foreldre som er gode venner, gjelder samme bordplassering som ovenfor. Deres nye partnere blir plassert sammen med de øvrige gjestene.

  • icon

    Dersom forloverne er av ulikt kjønn, skal de ha hverandre til bords. Hvis ikke plasseres de blant familie eller nære venner, ikke lenger unna brudeparet enn nødvendig.

  • icon

    For øvrig blandes generasjonene og familiene så godt det lar seg gjøre – kvinnens slekt og mannens slekt om hverandre.

  • icon

    Nær slekt av brudeparet plasseres nærmest mulig under bordsetningen.

Talenes rekkefølge

Hvem holder vanligvis tale i et bryllup og i hvilken rekkefølge kommer talene? Her er en oversikt som kan være nyttig å ha, både for brudeparet og toastmasteren.

  • icon

    Velkommen. Ved tradisjonelle familiekonstellasjoner ønsker brudens mor eller far kort velkommen til bords. Velkomsttalen avsluttes med en skål for de nygifte og introduksjon av toastmasteren.

  • icon

    Toastmasterens innledning. Toastmasteren gir praktisk informasjon og bidrar til å få opp stemningen. På dette tidspunktet i måltidet spises forretten og hovedretten. Når tallerkenene er båret ut, gir toastmasteren ordet til neste taler.

  • icon

    Hovedtalen holdes av brudens far, alternativt brudens mor.

  • icon

    Brudgommens – alternativt brudens - tale. Den tradisjonelle oppgaven brudgommen har, er å takke for bruden.

  • icon

    Brudens forlovers tale/eller sang.

  • icon

    Brudgommens forlovers tale/eller sang.

  • icon

    Brudgommens fars tale. Denne talen kan slås sammen med takk for maten-talen.

  • icon

    Takk for maten. Denne talen rettes til kveldens vertskap, som har lagt arbeid, omtanke og mye tid i å få alt til å klaffe.

Kleskoder

Brudeparets antrekk er som regel gitt, men hva bør bryllupsgjestene ha på seg? I en bryllupsinvitasjon står det som oftest en kleskode, gjerne i form av mannens antrekk. Hva er riktig antrekk for damene?

  • Mørk dress

    Menn: Mørk dress med hvit skjorte og slips.
    Kvinner: Pen kjole eller drakt.

  • Smoking

    Menn: Smoking
    Kvinner: Pyntet kjole (kort, halvlang eller lang)

  • Kjole og hvitt / galla

    Menn: Kjole og hvitt
    Kvinner: Lang kjole, eventuelt med hansker

Toastmasterguide

Toastmasteren har en nøkkelrolle under bryllupsmiddagen og bør derfor velges med omhu. En lun, talefør person med god replikk og som ikke setter seg selv i sentrum, bør være førstevalget.

Toastmasteren er en form for konferansier som i tillegg til å introdusere talerne, har ansvaret for at tidsskjemaet overholdes. Ved selskapets begynnelse introduseres toastmaster av verten. Deretter gir toastmasteren praktisk informasjon, blant annet om at uanmeldte talere kan melde seg via servitøren. Hver taler skal introduseres kort. Toastmasteren leser opp eventuelle hilsener og kan gjerne fortelle små historier, men skal ikke holde tale selv.

Toastmasters sjekkliste før middagt

  • Sjekke lyd- og lysforhold
  • Gå gjennom kveldens program med vertskapet
  • Konferere med hovmester
  • Snakke med talerne og bli enige om talens lengde
  • Utarbeide et tidsskjema

Toastmasters sjekkliste under måltidet

  • Kontrollere kjøreplanen ved bordet
  • Informer om praktiske detaljer
  • Introduser talerne
  • Les opp hilsner
×